1. Home
  2.   Projecten
  3.   Alle projecten
  4.   Projectenlijst
  5.   A12/A15: ViA15
  6. Ontwerptracébesluit

A12/A15: ViA15Ontwerptracébesluit

Fase 3 van dit project is afgerond. U kunt geen zienswijze meer indienen op het ontwerptracébesluit.

Het project A12/A15 Ressen – Oudbroeken (ViA15) bestaat uit drie delen:

  • het doortrekken van de A15 vanaf knooppunt Ressen tot de A12 tussen Duiven en Zevenaar;
  • het verbreden van de A12 tussen Westervoort en knooppunt Oud-Dijk;
  • het verbreden van de A15 tussen knooppunt Valburg en knooppunt Ressen.

Automobilisten op de A50, A12, A325 en N325 (Pleijroute) staan regelmatig in de file. En de verkeersproblemen worden in de toekomst alleen maar groter. Ondanks allerlei maatregelen zoals de verbreding van de A50 en de A12 en de aanleg van de tweede stadsbrug bij Nijmegen, zal het netwerk rond Arnhem in 2025 overbelast zijn. Het Rijk en de provincie Gelderland werken in de regio Arnhem – Nijmegen aan verbetering van de bereikbaarheid. Doel is een betere verkeersdoorstroming te realiseren en de ontbrekende schakel in de route tussen Rotterdam en Duitsland te creëren.

Het proces tot nu toe:

  • In 2006 besloten regio en Rijk gezamenlijk de verkeersproblemen in de regio aan te pakken
  • In 2012 heeft de minister een standpunt bepaald en gekozen voor het Doortrekkingsalternatief A15 Noord
  • Op verzoek van de regio is het standpunt datzelfde jaar nog gewijzigd: de nieuwe weg komt verder van nieuwbouwwijk Diesfeldt in Groessen te liggen
  • Dit gewijzigde standpunt is in afstemming met de regio verder uitgewerkt in het ontwerptracébesluit en in aanvullende bestuurlijke afspraken. Het ontwerptracébesluit beschrijft het gekozen tracé (de weg) en de inpassing van de nieuwe weg in de omgeving. Ook de maatregelen op het gebied van natuur, landschap en geluid staan hierin.

Bestuurlijke afspraken

Parallel aan het ontwerptracébesluit hebben regionale overheden (provincie Gelderland en gemeenten Duiven, Lingewaard, Zevenaar en Overbetuwe) gewerkt aan een gezamenlijk voorstel voor inpassing en maatregelen op het onderliggend wegennet. Op basis van dit document zijn op 5 november 2015 aanvullende bestuurlijke afspraken gemaakt over concrete maatregelen voor bepaalde gebieden zoals de aansluiting van de nieuwe weg op het onderliggend wegennet en de inpassing bij Bemmel, Boerenhoek, Helhoek en Loo.

De aanvullende maatregelen zijn geen onderdeel van het ontwerptracébesluit. Een deel van de maatregelen wordt in de volgende fase, na ontwerptracébesluit, verwerkt in het tracébesluit. Andere maatregelen uit de aanvullende bestuurlijke afspraken worden geborgd in een provinciaal inpassingsplan(nen) en/of bestemmingsplan(nen).

Tolheffing

De nieuwe A15 wordt deels gefinancierd met tolopbrengsten. De tolheffing stopt zodra het benodigde bedrag is bereikt. De verwachting is dat dit 25 jaar na openstelling het geval zal zijn.

Platform Participatie

Hoofdmenu