De structuurvisie van de A2 Deil – ’s-Hertogenbosch – Vught is vastgesteld. U kunt niet in beroep gaan tegen de structuurvisie.
De structuurvisie
De voorkeursbeslissing voor de A2 Deil ’s-Hertogenbosch - Vught wordt beschreven in de structuurvisie. De gevolgen voor de omgeving worden beschreven in het milieueffectrapport. Hoe de A2 er tussen knooppunt Deil en Vught fysiek uit komt te zien, is beschreven in de ontwerpnota. Voor grote aanpassingen aan Rijksinfrastructuur, zoals bij de A2 Deil-Vught, moet een (Rijks)structuurvisie worden opgesteld. Hiermee wordt aangesloten bij de Wet ruimtelijke ordening (Wro, artikel 2.3), de Tracéwet en het MIRT-spelregelkader.
Bezwaar of beroep tegen deze structuurvisie is niet mogelijk
U kunt geen bezwaar of beroep instellen tegen deze structuurvisie. Dit is niet mogelijk omdat een structuurvisie een zelfbindend karakter heeft. Dit betekent dat alleen het vaststellende bestuursorgaan (in dit geval het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) zich aan de structuurvisie moet houden. Het voorkeursalternatief wordt in de MIRT-planuitwerking verder uitgewerkt en vastgelegd in een (ontwerp)projectbesluit A2 Deil-Vught op het einde van de MIRT-planuitwerking. Hiertegen is wel beroep bij de Raad van State mogelijk.
Maatregelen
De structuurvisie is het eindresultaat van de MIRT-verkenning A2 Deil - ’s-Hertogenbosch - Vught. Tijdens de verkenning zijn de problemen in beeld gebracht en zijn oplossingsrichtingen onderzocht voor dit deel van de A2. Uiteindelijk is een pakket aan maatregelen samengesteld om de problemen op de A2 aan te pakken. Dit pakket aan maatregelen heet de voorkeursbeslissing en is vastgelegd in de structuurvisie. De belangrijkste maatregelen zijn:
- Verbreding van de A2 tussen knooppunten Deil en Empel met één rijstrook per rijrichting naar 2x4.
- Een extra brug over de Waal. Er komt een nieuwe brug tussen de bestaande Martinus Nijhoffbrug en de spoorbrug. Zo ontstaat ruimte voor 4 rijstroken en een vluchtstrook in de noordelijke rijrichting.
- Een extra brug over de Maas. Ten oosten van de bestaande brug komt een nieuwe brug met ruimte voor 4 rijstroken en een vluchtstrook in de noordelijke rijrichting
- Toevoeging van een derde rijstrook aan de parallelrijbaan van de A2 Ring ’s-Hertogenbosch. Daarbij gaat een maximumsnelheid gelden van 100 km/u op hoofd- en parallelbanen.
- Aanpassingen in knooppunt Deil. Het gaat hierbij met name om de verbindingen van het oosten (A15) naar het zuiden (A2) en van het zuiden (A2) naar het westen (A15).
- Maximale inzet op een breed pakket aan mobiliteitsmaatregelen.
Het bovenstaande maatregelenpakket is samen met lokale en regionale overheden tot stand gekomen. Ook bedrijven en bewoners uit de omgeving van de A2 zijn hierbij intensief betrokken.
In de structuurvisie staan alle maatregelen vermeld. Een overzicht van de korte-termijn-maatregelen vindt u op de website van het programma A2 Deil-Vught.
Nota van antwoord
Tijdens de Verkenning zijn de problemen rond bereikbaarheid en verkeersveiligheid in beeld gebracht voor dit deel van de A2. Ook zijn oplossingsrichtingen bekeken. Dit is gedaan in samenwerking met lokale en regionale overheden en met inbreng van bedrijven en bewoners uit de omgeving van de A2. De ontwerpstructuurvisie, waar een zienswijze over kon worden ingediend, heeft zes weken ter inzage gelegen, van 9 juni tot en met 20 juni 2021. Er zijn 251 zienswijzen naar voren gebracht. Op deze zienswijzen is gereageerd in de nota van antwoord. Daarbij is tevens per zienswijze aangegeven of de zienswijze aanleiding is geweest voor een aanpassing. In de nota van antwoord is ook een reactie opgenomen op het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage.
De structuurvisie en het bijbehorende planMER zijn ten opzichte van de op 7 juni 2021 vastgestelde ontwerpstructuurvisie, naast tekstuele verduidelijkingen, op de volgende punten gewijzigd naar aanleiding van de ingediende zienswijzen, regionale bestuurlijke afspraken en het advies van de commissie voor de MER:
- De toelichting over de invloed van COVID-19 op het project is uitgebreid.
- In het deelrapport natuur is de stikstofbeoordeling aangevuld, zoals geadviseerd door de Commissie-m.e.r., zodat duidelijk is dat het project het behalen van de instandhoudingsdoelen niet in de weg staat. Dit werkt door in de structuurvisie en deze is hierop aangepast.
- De teksten in de definitieve structuurvisie zijn in lijn gebracht met de antwoorden op de bestuurlijke reacties en de nota van antwoord. Dit betreft vooral de tekst over het voorkeursalternatief, de asymmetrische variant bij Waardenburg en het behoud van de aansluiting bij Waardenburg.
Een compleet overzicht van alle wijzigingen is opgenomen in de nota van antwoord.
Na publicatie van de nota van antwoord is gebleken dat een indiener van een zienswijze een onjuist antwoord heeft gekregen. Deze vergissing wordt rechtgezet in het document 'Erratum bij Nota van Antwoord ontwerpstructuurvisie en mer A2 Deil-Vught' (PDF, 501kB).
Wat is het vervolg?
Met deze structuurvisie wordt de Verkenningsfase afgesloten. Hierna volgt de planuitwerkingsfase, waarin de voorkeursbeslissing wordt uitgewerkt. Afgelopen juni maakte de minister van Infrastructuur en Waterstaat in de MIRT-brief bekend dat keuzes moeten worden gemaakt in de volgorde waarin projecten worden voorbereid. Dit gebeurt onder andere vanwege de beperkte capaciteit aan deskundigen om stikstofberekeningen en -beoordelingen te toetsen. Het is hierdoor nog niet duidelijk wanneer de planuitwerkingsfase voor de A2 zal starten.