De bereikbaarheid van Ameland staat onder druk. Mede door menselijk ingrijpen (bijvoorbeeld de aanleg van de Afsluitdijk) is de 'natuurlijke staat' van de Waddenzee blijvend veranderd. Vaargeulen zijn smaller en ondieper geworden. Hierdoor moet er steeds vaker worden gebaggerd om de vaargeul tussen Nes en Holwert op de afgesproken diepte en breedte (de zogenaamde vaargeulonderhoudsdimensies) te houden. Ook is de vaarroute meer gaan slingeren en moeilijker bevaarbaar geworden. De verwachting is dat de vaargeul ook in de toekomst, in elk geval tot zeker 2050, verder blijft dichtslibben. Hierdoor staat de betrouwbaarheid van de veerverbinding onder druk en daarmee ook de leefbaarheid (vitaliteit) van Ameland. Daarom is een oplossing voor de bereikbaarheid van Ameland op de lange termijn nodig.
Op dit moment bevindt dit project zich in de verkenning. Er worden in deze fase verschillende oplossingen en alternatieven onderzocht. Dit wordt gedaan in samenwerking met burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen. Met een frisse blik kijken we naar de opgave en de mogelijke oplossingen. Als de verkenning is afgerond, zal de minister van Infrastructuur en Waterstaat een voorkeursbeslissing vaststellen. Hierin legt de minister vast naar welke oplossing, of combinatie van oplossingen, de voorkeur uitgaat.
De verbinding naar Ameland ligt in de Waddenzee, een Natura 2000-gebied. Dat betekent dat we duidelijk in beeld moeten krijgen welke effecten elke mogelijke oplossing op de natuur in de Waddenzee zal hebben. Dat gebeurt met het opstellen van een milieueffectrapport (plan-MER).