Heeft u vragen over de participatieprocedure? Laat uw gegevens achter via onderstaande button en u wordt teruggebeld.
Bel mij terug
Voor vragen over de participatieprocedure kunt u bellen met de directie Participatie: (070) 456 96 07.
Voor inhoudelijke vragen kunt u bellen met de informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800 8002 (gratis). Bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 07.00-20.00 uur, weekend en feestdagen van 10.00-18.30 uur.
Meer informatie is te vinden op www.rijkswaterstaat.nl/a73zaarderheiken.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwerkt de persoonsgegevens die u ons verstrekt bij het indienen van uw zienswijze. Wilt u weten welke persoonsgegevens dat zijn? Bekijk dan de pagina met informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
U had van donderdag 11 januari tot en met woensdag 21 februari 2024 de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen over het voornemen om de eerder uitgevoerde verkenning naar het verbeteren van de doorstroming en de verkeersveiligheid op de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda aan te vullen. Ook kon u reageren op de wijze waarop in die verkenning geparticipeerd kan worden.
Meer informatie
U had van donderdag 11 juni tot en met woensdag 22 juli 2020 de mogelijkheid een zienswijze in te dienen op het ontwerptracébesluit A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken. Ook kon u een zienswijze indienen op de wijziging van de geluidproductieplafonds en het besluit of er sprake kan zijn van (mogelijke) belangrijke nadelige milieugevolgen (milieueffectrapportage-beoordelingsbesluit).
De filevorming in en rond knooppunt Zaarderheiken is toegenomen sinds de openstelling van de A74. In de ochtendspits staat vooral file op de oostelijke parallelbaan van de A73 in noordelijke rijrichting ten zuiden van knooppunt Zaarderheiken. Deze file slaat terug richting de Zuiderbrug. De voornaamste oorzaak van deze filevorming is dat de oostelijke parallelbaan van de A73 slechts één doorgaande rijstrook bevat. Aangezien rijrichtingen met veel verkeer (Duisburg (D), Eindhoven, aansluitingen Venlo-West en Grubbenvorst) gebruikmaken van deze parallelbaan is de hoeveelheid verkeer in de spits te hoog voor deze ene rijstrook. Doordat de parallelbaan het verkeer niet kan verwerken, ontstaat regelmatig file.
De gebrekkige doorstroming, robuustheid en verkeersveiligheid vragen om een oplossing. Daarom hebben in 2014 de toenmalige minister van Infrastructuur en Milieu en de provincie Limburg afgesproken om maatregelen te treffen bij het knooppunt Zaarderheiken. Het doel van de extra rijstrook is het realiseren van een robuuster knooppunt waarbij het verkeer in de directe omgeving van het knooppunt beter doorstroomt in primair de ochtendspits maar ook in de avondspits, waardoor reistijdverliezen kleiner worden en het verkeer ter plekke bovendien veiliger kan passeren.
In de startbeslissing is op 24 januari 2017 vastgelegd dat de voorkeursoplossing bestaat uit de uitbreiding van de parallelbaan van de A73 in noordelijke richting met één extra rijstrook.
Het ontwerptracébesluit bevat het plan om één extra rijstrook aan te leggen op de oostelijke parallelbaan in noordelijke richting van de A73. Het doel van de extra rijstrook is het realiseren van een robuuster knooppunt waarbij het verkeer in de directe omgeving van het knooppunt beter doorstroomt in primair de ochtendspits maar ook in de avondspits, waardoor reistijdverliezen kleiner worden en het verkeer ter plekke bovendien veiliger kan passeren.
Tijdens het opstellen van het ontwerptracébesluit is onderzocht of boven op de maatregelen die in het gebied al getroffen zijn, nog aanvullende geluidmaatregelen nodig zijn.
Met de vaststelling van het tracébesluit worden de geluidproductieplafonds gewijzigd en zal niet langer sprake zijn van een nalevingsknelpunt geluid. U kunt in uw zienswijze ook hierop ingaan.
Voor de voorgenomen extra rijstrook op de oostelijke parallelbaan is op grond van artikel 7.19 van de Wet milieubeheer beoordeeld of een milieueffectrapport moet worden opgesteld. Uit de beoordeling van de diverse milieuaspecten blijkt dat er geen belangrijke nadelige effecten voor het milieu zijn die het opstellen van een milieueffectrapport noodzakelijk maken. Daarom heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat besloten dat voor dit project geen milieueffectrapport hoeft te worden opgesteld. Een eventuele reactie op het beoordelingsbesluit kunt u geven bij uw zienswijze over het ontwerptracébesluit.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.