[U]03-12-’24 – 13-01-’25: zienswijzen indienen op de technische wijziging Luchthavenindelingbesluit

U had van dinsdag 3 december 2024 tot en met maandag 13 januari 2025 de mogelijkheid om een zienswijze indienen over de ontwerpwijziging van het Luchthavenindelingbesluit Schiphol en het Besluit kwaliteit leefomgeving.

Bekijk documenten

Wijziging van het Luchthavenindelingbesluit Schiphol

In het Luchthavenindelingsbesluit Schiphol (LIB) staan regels over het gebruik van de grond rondom Schiphol. Deze regels gaan over geluid en veiligheid en hebben betrekking op de bestemming en het gebruik van de gronden rondom Schiphol. Om het vliegverkeer te beschermen tegen obstakels en verstoring van radar- en navigatieapparatuur te voorkomen, mag niet zomaar gebouwd worden  rondom Schiphol. Omdat een radar is verplaatst, wordt in de voorgestelde wijziging het kaartmateriaal aangepast.

Wijziging van het Besluit Kwaliteit Leefomgeving

In het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) staan regels voor de leefomgeving, bijvoorbeeld een lijst met de locaties van navigatiebakens. Ook zijn er beperkingen opgenomen rond communicatie, navigatie, en radarapparatuur voor burgerluchtvaart. Deze apparatuur zorgt voor communicatie tussen luchtverkeersleiding en piloten, navigatie, en het weergeven van vliegtuigen op de radar. Om verstoring te voorkomen golden er beperkingengebieden. Door de overstap naar moderne navigatie apparatuur zijn veel grondgebonden navigatiebakens overbodig geworden en verwijderd. Deze beperkingengebieden zijn daardoor niet langer nodig.

Vraag en Antwoord

Wat is er allemaal gewijzigd? 

In de omgeving van Schiphol zijn radar-en navigatiesystemen vervangen. Ook is er een radar verplaatst van het Amsterdamse bos naar de Polderbaan. Dit heeft effect op de hoogtebeperkingen rondom Schiphol. Op de plekken waar vroeger radiobakens stonden die nu zijn verwijderd komen de beperkingen te vervallen. Omdat een radiobaken weg is, is bescherming daarvan niet meer nodig. Op twaalf locaties is de beperking volledig komen te vervallen. Op drie andere locaties is het gebied met beperkingen kleiner geworden, omdat er nu een ander type radiobaken staat op die locaties. Om weer aan te sluiten op de nieuwe situatie worden de hoogtebeperkingen die staan op kaarten in het LIB aangepast. In het BkL wordt een lijst met locaties van navigatiebakens aangepast.

Wat betekent deze wijziging in de praktijk en wat merk ik van de veranderingen?

Om het vliegverkeer te beschermen tegen obstakels en verstoring van radar- en navigatieapparatuur te voorkomen, mag niet zomaar gebouwd worden rondom Schiphol. In het LIB en Bkl staan regels hierover. Bij het inrichten van de omgeving moeten gemeenten rekening houden met de regels uit het LIB en Bkl.  De meeste wijzigingen in dit wijzigingsbesluit hebben maar een zeer beperkt effect op de hoogtebeperkingen en hebben nauwelijks tot geen effect op plannen van gemeenten. De radarverplaatsing van een radar uit het Amsterdamse bos naar de Polderbaan heeft een groter effect op de hoogtebeperking. Daarom heeft het ministerie hierover overlegd met betrokken gemeenten. In het overleg is geconstateerd dat het wijzigen van de beperkingen geen effect heeft op bouwplannen.

Waarom is er in Nederland gekozen om over te stappen op moderne GNSS-navigatie?

De  luchtvaart is de laatste jaren overgestapt op satelliet navigatiesystemen (GNSS), zoals GPS. Hiermee kunnen vliegtuigen nauwkeurig navigeren zonder afhankelijk te zijn van radiobakens op de grond. De overstap op GNSS is over de hele wereld gebeurd, in goed overleg met de VN burgerluchtvaartorganisatie en de Europese luchtvaartveiligheidsorganisatie EASA. In Nederland is daardoor sommige navigatiebakens op de grond verwijderd omdat deze niet meer nodig zijn. Er blijft wel een netwerk van navigatiebakens staan in Nederland, om altijd een back-up te hebben bij storingen in het GNSS signaal.

Wat gebeurt er nu?

Alle binnengekomen zienswijzen worden gelezen en beoordeeld. Op de zienswijzen wordt een reactie gegeven in een reactienota. In deze nota wordt vermeld op welke wijze uw zienswijze in het vervolg van het proces wordt betrokken. Indieners van zienswijzen worden hierover geïnformeerd.

Kennisgeving in de Staatscourant

Op maandag 2 december 2024 is de kennisgeving van de zienwijzentermijn gepubliceerd in de Staatscourant.

Cookie-instellingen