Fasen van dit project waarin u kunt reageren:
Maastricht Aachen Airport Beheer en Infra B.V.(MAABI) heeft op 31 oktober 2016 een aanvraag ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor een luchthavenbesluit voor de luchthaven Maastricht. Een luchthavenbesluit legt het gebruik van een luchthaven door het luchtverkeer vast in regels en grenswaarden en het is nodig om een luchthaven te kunnen exploiteren.

Procedure luchthavenbesluit stopgezet
De procedure van het luchthavenbesluit is op verzoek van de initiatiefnemer MAABI stopgezet. Een nieuwe aanvraag wordt door de initiatiefnemer voorbereid.
Verzoek initiatiefnemer stopzetten procedure
In 2017/2018 is door het ministerie gewerkt aan een actuele stand van zaken van de milieueffectrapport-beoordelingsnotitie uit 2016 voor de (wijzigings-)procedure van het luchthavenbesluit Maastricht. Op 28 november 2018 heeft MAABI (de aanvrager ) van het luchthavenbesluit)verzocht om de (wijzigings-)procedure van het luchthavenbesluit Maastricht niet voort te zetten.
Als belangrijkste reden heeft MAABI aangegeven dat zij tot het inzicht is gekomen dat het eerder aangevraagde luchthavenbesluit voor Maastricht Aachen Airport van 31 oktober 2016 niet meer werkbaar is. De ontwikkeling van de luchthaven in de afgelopen jaren is heel anders dan toen voorzien. Daarom is MAABI tot de conclusie gekomen dat de businesscase die bij het aangevraagde luchthavenbesluit hoort niet haalbaar is geworden. MAABI geeft aan te streven naar om op enig moment een nieuwe aanvraag voor een luchthavenbesluit in te dienen. Naar aanleiding van dit verzoek heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloten om de lopende procedure niet voort te zetten en worden de verdere stappen van MAABI voor een nieuwe aanvraag afgewacht.
Nieuwe aanvraag luchthavenbesluit
De provincie Limburg heeft in juni 2022 op basis van een regionale verkenning een besluit genomen over de gewenste ontwikkelrichting van Maastricht Aachen Airport. Eén van de voorwaarden die Provinciale Staten van Limburg aan de verdere ontwikkeling van de luchthaven heeft gesteld is dat de hinder die de luchthaven veroorzaakt op de omgeving in de toekomst zal moeten afnemen door het verminderen van het aantal ernstig gehinderden. Voor het eind van 2022 moet er een uitgewerkte businesscase liggen en er dient een samenwerkingspartner gevonden te worden voor de exploitatie van de luchthaven. De uitkomsten van dit traject zullen de basis vormen voor het aan te vragen luchthavenbesluit voor de luchthaven.
Wanneer de initiatiefnemer een nieuwe aanvraag indient, wordt deze door het ministerie in behandeling genomen op grond van de geldende wet- en regelgeving. Dat betekent onder andere dat een ieder in de gelegenheid wordt gesteld een zienswijze in te dienen over een nieuw ontwerpluchthavenbesluit. Wanneer dit aan de orde is, wordt dit in ieder geval op deze website vermeld en wordt hierover een kennisgeving geplaatst in de Staatscourant. De documenten zullen dan ook in te zien zijn op deze website.
Planning
Wanneer |
Wat |
Eerste kwartaal 2023 |
Nieuwe aanvraag luchthavenbesluit Maastricht |