Fasen van dit project waarin u kunt reageren:
Maastricht Aachen Airport Beheer en Infra B.V. heeft op 31 oktober 2016 een aanvraag ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor een luchthavenbesluit voor de luchthaven Maastricht. Een luchthavenbesluit legt het gebruik van een luchthaven door het luchtverkeer vast in regels en grenswaarden en het is nodig om een luchthaven te kunnen exploiteren.

Procedure luchthavenbesluit stopgezet
De procedure van het luchthavenbesluit is op verzoek van de initiatiefnemer, Maastricht Aachen Airport Beheer en Infrastructuur B.V. (MAABI), stopgezet. Een nieuwe aanvraag wordt door de initiatiefnemer voorbereid. Voor informatie over de consequenties van het stopzetten van de procedure voor het gebruik van de luchthaven op de korte termijn en de tijdelijke beleidsregel van de Inspectie Leefomgeving en Transport inzake het baangebruik kunt u deze link naar kamerbrief van 4 december 2018 (Kamerstuk 31 936, nr. 529) raadplegen.
Verzoek initiatiefnemer stopzetten procedure
De afgelopen periode is door het ministerie gewerkt aan een actualisatie van de milieueffectrapport-beoordelingsnotitie uit 2016 ten behoeve van de (wijzigings-)procedure van het luchthavenbesluit Maastricht. Op 28 november 2018 heeft Maastricht Aachen Airport Beheer en Infrastructuur B.V. (MAABI), aanvrager van het luchthavenbesluit, verzocht om de (wijzigings-)procedure van het luchthavenbesluit Maastricht niet voort te zetten. Als belangrijkste reden geeft MAABI aan dat zij tot het inzicht is gekomen dat het eerder aangevraagde luchthavenbesluit voor Maastricht Aachen Airport van 31 oktober 2016 niet meer werkbaar is. De ontwikkeling van de luchthaven in de afgelopen jaren is heel anders dan toen voorzien. Hierdoor achten zij de bij het aangevraagde luchthavenbesluit behorende businesscase nu onhaalbaar. MAABI geeft aan voornemens te zijn op enig moment een nieuwe aanvraag voor een luchthavenbesluit in te dienen. Gezien dit verzoek heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het niet opportuun geacht om de lopende procedure voort te zetten en worden de verdere stappen van MAABI ten aanzien van een nieuwe aanvraag afgewacht.
Nieuwe aanvraag luchthavenbesluit
De provincie Limburg, eigenaar van de luchthaven MAA, wil de komende periode een ambitie en ontwikkelrichting voor MAA bepalen. In dat kader heeft de provincie begin 2020 oud-staatssecretaris Van Geel als onafhankelijk verkenner aangesteld en hem de opdracht gegeven in een regionale verkenning, in lijn met de aanpak bij de Proefcasus Eindhoven, tot een advies te komen over de ontwikkeling van MAA. De heer Van Geel heeft in januari 2021 zijn advies over MAA uitgebracht. De provincie heeft laten weten het advies te betrekken bij het opstellen van een nieuwe meerjarenstrategie voor MAA.
Besluitvorming over de meerjarenstrategie is door de provincie na de zomer van 2021 voorzien. Op basis hiervan zal een aanvraag voor een Luchthavenbesluit door de luchthaven worden voorbereid. Wanneer de initiatiefnemer een nieuwe aanvraag indient, wordt deze door het ministerie in behandeling genomen op grond van de geldende wet- en regelgeving. Dat betekent onder andere dat een ieder in de gelegenheid wordt gesteld een zienswijze in te dienen over een nieuw ontwerpluchthavenbesluit. Wanneer dit aan de orde is, wordt dit in ieder geval op deze website vermeld en wordt hierover een kennisgeving geplaatst in de Staatscourant. De documenten zullen dan ook in te zien zijn op deze website.
Planning
Wanneer |
Wat |
2022 |
Nieuwe aanvraag luchthavenbesluit Maastricht |