In het Luchthavenverkeerbesluit staan regels over hoeveel geluid is toegestaan rond Schiphol, op welke banen vliegtuigen mogen starten en landen en hoeveel vliegtuigen er maximaal mogen komen. Schiphol gebruikt deze regels onder meer om te bepalen hoeveel vliegtuigen er elk seizoen kunnen starten en landen op de luchthaven.
In het regeerprogramma is afgesproken om de rechtspositie van omwonenden van Schiphol zo snel mogelijk te herstellen en de geluidbelasting terug te dringen.
Het terugdringen van het geluid doet het kabinet met een pakket aan maatregelen. In dit pakket zit onder andere een verlaging van het aantal vluchten op Schiphol, overdag en in de nacht.
Het kabinet wil dat het maximumaantal vluchten op Schiphol per 1 november 2025 ingaat. In mei stelt Schiphol vast hoeveel vliegtuigen er in het winterseizoen 2025/2026 mogen vertrekken en landen op de luchthaven. Door het vastleggen van het maximumaantal vluchten in het LVB kan Schiphol met deze aantallen rekening houden.
Om het pakket aan maatregelen vast te kunnen leggen moet op basis van Europese regels de zogenaamde balanced approach-procedure worden doorlopen. Het advies van de Europese Commissie op de balanced approach-procedure is nodig om het aantal vluchten vast te leggen. Deze procedure loopt nog. Om de verlaging van het maximumaantal vluchten op tijd in te kunnen laten gaan, is het proces om het LVB hierop aan te passen alvast in gang gezet. De zienswijzenprocedure maakt deel uit van dit proces.
In het Luchthavenverkeerbesluit wordt het maximumaantal vluchten vastgelegd op 478.000 per jaar, waarvan 27.000 in de nacht. Op dit moment worden er 500.000 vluchten per jaar toegestaan, waarvan 32.000 in de nacht.
Wanneer het beperken van geluid kan leiden tot een vermindering van het aantal vluchten op een Europese luchthaven, moet de zogeheten Europese balanced approach-procedure doorlopen worden.
De procedure omvat een aantal stappen die genomen moeten worden om ervoor te zorgen dat er een goede afweging wordt gemaakt tussen verschillende belangen. Het kabinet moet eerst kijken naar andere oplossingen om vliegtuiggeluid te verminderen. Pas als die niet genoeg helpen, mogen er minder vluchten komen.
Van 2 maart 2021 tot 29 maart 2021 kon iedereen in een zienswijzeprocedure reageren op het ontwerp Luchthavenverkeerbesluit (LVB) Schiphol en het daarin uitgewerkte Nieuw Normen -en Handhavingsstelsel (NNHS). Het ministerie heeft het ontwerp LVB uit 2021 ingetrokken en de zienswijzeprocedure stopgezet. Er komt geen Nota van Antwoord.
De reden hiervoor is dat de inhoud van het ontwerp LVB uit 2021 inmiddels achterhaald is. De uitgangspunten voor het LVB zijn veranderd. In het Luchthavenverkeerbesluit uit 2021 wordt uitgegaan van 500.000 vluchten, terwijl het kabinet heeft besloten het maximumaantal vluchten terug te brengen naar 478.000. Daarnaast heeft de uitspraak van de rechtbank in de zaak van de Stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV) aangegeven dat er meer aandacht moet zijn voor rechtsbescherming voor omwonenden, ook voor de mensen die verder van de luchthaven wonen. Daar voldeed het ontwerp LVB uit 2021 onvoldoende aan.
Daarom wordt het huidige LVB Schiphol aangepast. Dat doen we in twee stappen:
- Wijziging van het huidige LVB – vastleggen maximumaantal vluchten
In het huidige LVB neemt het kabinet het maximumaantal vluchten van 478.000 per jaar op, waarvan 27.000 in de nacht. Dit is een eerste stap om de geluidbelasting te verminderen. Voor deze aanpassing loopt nu een zienswijzenprocedure en kan een reactie ingediend worden.
- De wijziging van het hele LVB – rechtspositie omwonenden herstellen
Om de rechtspositie van omwonenden te herstellen werkt het kabinet aan een wijziging van het hele LVB. De zienswijzenprocedure voor de wijziging van het hele LVB start het ministerie later dit jaar. Op de in 2021 ingediende zienswijzen komt geen individuele reactie.