In het Luchthavenverkeerbesluit staan regels over hoeveel geluid is toegestaan rond Schiphol, op welke banen vliegtuigen mogen starten en landen en hoeveel vliegtuigen er maximaal mogen komen. Schiphol gebruikt deze regels onder meer om te bepalen hoeveel vliegtuigen er elk seizoen kunnen starten en landen op de luchthaven.
In het regeerprogramma is afgesproken om de rechtspositie van omwonenden van Schiphol zo snel mogelijk te herstellen en de geluidbelasting terug te dringen.
Het terugdringen van het geluid doet het kabinet met een pakket aan maatregelen. In dit pakket zit onder andere een verlaging van het aantal vluchten op Schiphol, overdag en in de nacht.
Het kabinet wil dat het maximumaantal vluchten op Schiphol per 1 november 2025 ingaat. In mei stelt Schiphol vast hoeveel vliegtuigen er in het winterseizoen 2025/2026 mogen vertrekken en landen op de luchthaven. Door het vastleggen van het maximumaantal vluchten in het LVB kan Schiphol met deze aantallen rekening houden.
Om het pakket aan maatregelen vast te kunnen leggen moet op basis van Europese regels de zogenaamde balanced approach-procedure worden doorlopen. Het advies van de Europese Commissie op de balanced approach-procedure is nodig om het aantal vluchten vast te leggen. Deze procedure loopt nog. Om de verlaging van het maximumaantal vluchten op tijd in te kunnen laten gaan, is het LVB aangepast. De zienswijzenprocedure maakte deel uit van dit proces.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft in het LVB het maximumaantal vluchten vastgelegd op 478.000 per jaar, waarvan 27.000 in de nacht. Voor de wijziging werden er 500.000 vluchten per jaar toegestaan, waarvan 32.000 in de nacht.
Wanneer het beperken van geluid kan leiden tot een vermindering van het aantal vluchten op een Europese luchthaven, moet de zogeheten Europese balanced approach-procedure doorlopen worden.
De procedure omvat een aantal stappen die genomen moeten worden om ervoor te zorgen dat er een goede afweging wordt gemaakt tussen verschillende belangen. Het kabinet moet eerst kijken naar andere oplossingen om vliegtuiggeluid te verminderen. Pas als die niet genoeg helpen, mogen er minder vluchten komen.
Van 2 maart 2021 tot 29 maart 2021 kon iedereen in een zienswijzeprocedure reageren op het ontwerp Luchthavenverkeerbesluit (LVB) Schiphol en het daarin uitgewerkte Nieuw Normen -en Handhavingsstelsel (NNHS). Omdat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een algehele wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol, trekt het ministerie de ontwerpwijziging van het LVB uit 2021 in. De bijbehorende zienswijzeprocedure heeft het ministerie stopgezet. Er is geen Nota van Antwoord opgesteld. Indieners van een zienswijze zijn hierover geïnformeerd. De zienswijzeprocedure voor de algehele wijziging van het LVB Schiphol start het ministerie op een later moment.