[U]10-09-24 tm 21-10-24: Aandragen oplossingen en reageren op kennisgeving voornemen en participatie

U had van dinsdag 10 september tot en met maandag 21 oktober 2024 de mogelijkheid een reactie in te dienen op het voornemen van de minister van Infrastructuur en Waterstaat om de N36 tussen Ommen en Almelo veiliger te maken. U kon ook mogelijke oplossingen aandragen en reageren op de voorgestelde participatieaanpak.

Bekijk documenten

Verkenning en participatie

De verkenning was de eerste fase van de projectbesluitprocedure. Tijdens deze fase kon iedereen mogelijke oplossingen aandragen om de N36 tussen Ommen en Almelo veiliger te maken.

De N36 is een autoweg in Overijssel en gaat van Almelo tot Ommen. De N36 is een regionale stroomweg en vervult een belangrijke rol voor de bereikbaarheid van de regio. Er geldt voor het grootste deel een maximumsnelheid van 100 km/uur en de weg heeft 1 rijbaan met 2 rijstroken. Volgens de richtlijnen moet een regionale stroomweg voorzien zijn van een fysieke rijbaanscheiding en mogen er geen gelijkvloerse kruispunten/oversteken aanwezig zijn. De huidige inrichting van de weg is zonder fysieke rijbaanscheiding en met een groene streep. Door de huidige inrichting komen frontale ongevallen voor, met ernstige (dodelijke) afloop.

Rijkswaterstaat heeft een participatieaanpak opgesteld waarin globaal is beschreven hoe en wanneer de omgeving tijdens de verschillende stappen binnen de te doorlopen projectbesluitprocedure wordt betrokken. In dit document staat ook wie er advies geven en op welke onderdelen dit is.

Wat gebeurt er nu?

Er is afgelopen najaar aangegeven dat begin 2025 een keuze zouden maken voor de trajecten die we met het beschikbare budget aanpakken. Deze keuze is nog niet gemaakt. Dit komt door een hoog uitvallende kostenraming en een motie in de Tweede Kamer waarin is verzocht om te onderzoeken hoe de hele N36 veilig kan worden gemaakt. Daarnaast is er inmiddels in de voorjaarsnota 115 miljoen euro extra toegekend aan het veilig maken van de N36. Helaas is het nog niet genoeg om de hele weg te voorzien van een vangrail en veilige bermen die voldoen aan de richtlijnen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat bekijkt daarom de komende tijd hoe invulling kan worden gegeven aan de motie en wat de mogelijkheden zijn met het extra toegekende budget. Hierbij zullen ook de reacties van de indieners meegewogen worden. We verwachten dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat rond de zomer 2025 een besluit neemt over de keuzes die worden gemaakt. Als deze keuze gemaakt is, brengen we de indieners op de hoogte over wanneer het ontwerpprojectbesluit en de reactienotie geplaatst wordt op deze website.

Kennisgeving in de Staatscourant

Op maandag 9 september 2024 is de kennisgeving voornemen en participatie gepubliceerd in de Staatscourant.

Ingediende reacties

Van dinsdag 10 september tot en met maandag 21 oktober 2024 zijn 47 reacties ingediend.

  • 40 reacties zijn van particulieren
  •    3 reacties zijn van maatschappelijke organisaties
  •    2 reacties zijn van overheden
  •    1 reactie is van een bedrijf
  •    1 reactie is van buurt- en/ of bewonersorganisatie

De meeste reacties komen uit de gemeente Hardenberg. Een deel van de reacties is namens meerdere personen en/of organisaties ingediend. In totaal hebben 51 personen en organisaties hun naam onder de reacties gezet.

Cookie-instellingen