U kunt geen zienswijze meer indienen over het voornemen een milieueffectrapport op te stellen.
Probleemaanpak
De groei van het personen- en goederenvervoer per spoor rond Amsterdam moet opgevangen worden. Door het nemen van een aantal fysieke maatregelen wordt het mogelijk om meer goederen- en reizigerstreinen per uur en sneller te laten rijden. Deze treinen rijden daarbij ook met een grotere betrouwbaarheid. Op en rond Amsterdam Centraal worden diverse fysieke maatregelen voorzien:
- Verbreden en verlengen van perrons;
- Weghalen van middensporen;
- Aanpassen van trappen, roltrappen en liften;
- Aanpassen van de Oosttunnel;
- Vernieuwing van Westtunnel;
- Realiseren van een vrije kruising ter hoogte van de Dijksgracht;
- Aanpassing ligging van de sporen, wissels en de seinen.
Milieueffectrapport
Voor PHS Amsterdam Centraal wordt een milieueffectrapport opgesteld. Hierin worden de milieueffecten van maatregelen beschreven en de manieren om deze effecten zoveel mogelijk te beperken of te compenseren. U kunt uw zienswijze op het voornemen om een milieueffectrapport op te stellen geven, zodat de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu uw zienswijzen mee kan nemen bij het opstellen van het milieueffectrapport. Mede op basis van het milieueffectrapport wordt een ontwerptracébesluit opgesteld, met daarin een voorkeursalternatief. Het ontwerptracébesluit en het milieueffectrapport zijn naar verwachting in 2018 gereed.
Achtergrondinformatie
PHS Amsterdam Centraal is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Met dit programma heeft het kabinet de ambitie uitgesproken om op de drukste trajecten in de brede Randstad, waaronder vanuit Amsterdam, meer treinen te rijden.
Vaststellen
De besluitvorming over de spooraanpassingen vindt plaats op basis van de tracéwet. Het eerst formele besluit daartoe is het ontwerptracébesluit/milieueffectrapport. Het ontwerptracébesluit beschrijft de aanpassingen aan het spoor en geeft onder andere aan welke maatregelen genomen worden om de gevolgen voor de omgeving te verminderen. Het milieueffectrapport beschrijft de gevolgen voor de omgeving van zowel de spooraanpassingen als het groeiend aantal treinen voor het hele traject. De verwachting is dat eind 2019/begin 2020 het ontwerptracébesluit/milieueffectrapport wordt vastgesteld. Indieners van een zienswijze op het voornemen om een milieueffectrapport op te stellen worden hierover geïnformeerd. Op het ontwerptracébesluit/milieueffectrapport kunt u ook een zienswijze indienen.