Nota van Antwoord beschikbaar
U had van woensdag 6 maart tot en met dinsdag 16 april 2024 de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen over de Notitie Reikwijdte en Detailniveau, onderdeel van de MIRT-verkenning N35 Wijthmen – Nijverdal. De Notitie Reikwijdte en Detailniveau is vastgesteld en de nota van antwoord is nu beschikbaar.
Bekijk documenten
Projectgebied
Het projectgebied is de N35 vanaf de Koelmansstraat tot aan het kruispunt met de Grotestraat in Nijverdal. Dit traject is ongeveer 24 kilometer lang. Deze verkenning naar mogelijke oplossingen gaat over alle kruispunten en aansluitingen. Er is 1 uitzondering. De kruising N35/N348 ‘knooppunt Raalte’. Kijk op de website van de provincie Overijssel voor meer informatie over dit project.
Alternatieven en mogelijke varianten
We gaan de volgende alternatieven onderzoeken:
1. Het nul-alternatief: wat als de weg hetzelfde blijft?
Bij dit alternatief bekijken we wat er gebeurt als we helemaal geen nieuwe infrastructurele maatregelen nemen. De situatie blijft dus ongewijzigd: het blijft een gebiedsontsluitingsweg gebiedsontsluitingsweg (een weg met gelijkvloerse kruisingen die is bedoeld om landelijk of stedelijk gebied te ontsluiten) met gelijkvloerse kruisingen, erfaansluitingen (Een erfaansluiting is een aansluiting van bebouwing, terrein en gebouwen op de openbare weg) en verkeerslichten. Op het overgrote deel van de N35 blijf je 80 km/u rijden en in Mariënheem blijft de maximumsnelheid 50 km/u.
2. Het nul-plus-alternatief: wat als we alleen de huidige weg verbeteren?
In dit alternatief kijken we wat er gebeurt als we de huidige weg verbeteren zonder de capaciteit te wijzigen. Dat betekent dat we verbeteringen aanbrengen zonder het wegtype te veranderen. Deze blijft een gebiedsontsluitingsweg.
In dit alternatief onderzoeken we hoe we:
- De verkeersdoorstroming op kruispunten kunnen verbeteren;
- De verkeersveiligheid op wegvakken kunnen optimaliseren;
- Erfaansluitingen kunnen opheffen;
- Parallelwegen (weg die ongeveer naast een andere weg loopt) kunnen verbeteren.
3. Het BO-MIRT-alternatief: wat als we van de N35 een stroomweg maken?
Het BO-MIRT staat voor Bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.
Bij het derde alternatief onderzoeken we de mogelijkheid om van de N35 een stroomweg te maken: een goed doorstromende weg met twee enkele rijbanen. Een stroomweg is bedoeld om het verkeer een vlotte doorgang te bieden. Het zijn wegen waarvan de rijbanen gescheiden zijn door bijvoorbeeld een geleiderails in het midden of een brede groene berm. Vaak mag je er 100 km/u rijden. Dit alternatief omvat de meest ingrijpende maatregelen.
We onderzoeken onder andere wat het betekent als we:
- De weg tussen Wijthmen en Raalte aanpassen naar een stroomweg;
- Een nieuwe stroomweg aanleggen rondom Mariënheem;
- De kruisingen bij de Tunnelweg en de N348/Ommerweg aanpassen;
- Een ongelijkvloerse spoorkruising aanleggen bij Mariënheem.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Overijssel hebben een voorkeur voor dit derde alternatief.
Nota van Antwoord
In de Nota van Antwoord reageert de minister van Infrastructuur en Waterstaat op de ingediende zienswijzen. De indieners van een zienswijze hebben wij via een bericht laten weten dat de Nota van Antwoord beschikbaar is. Ook wordt in de Nota van Antwoord gereageerd op het advies dat de Commissie voor de milieueffectrapportage heeft uitgebracht. Het advies kunt u vinden op de website van de Commissie m.e.r.
Ingediende zienswijzen
Van 6 maart tot en met 16 april 2024 zijn 112 zienswijzen ingediend. Hiervan zijn 89 zienswijzen afkomstig van particulieren, 14 zienswijzen afkomstig van bedrijven, 4 zienswijzen afkomstig van overheden, 3 zienswijzen afkomstig van maatschappelijke organisaties en 2 zienswijzen afkomstig van buurt en/of bewonersorganisaties. De meeste zienswijzen komen uit Mariënheem. Een deel van die zienswijzen is namens meerdere personen en/of organisaties ingediend. In totaal hebben 129 personen en organisaties hun naam onder de zienswijzen gezet.
Bekendmaking in de Staatscourant
Op 5 maart 2024 is de kennisgeving gepubliceerd in de Staatscourant.
Wat is het vervolg
U kunt straks uw mening geven over de ontwerpvoorkeursbeslissing en het milieueffectrapport. Wanneer u eerder een zienswijze heeft ingediend, ontvangt u van ons een bericht dat u een zienswijze kunt indienen op de ontwerpvoorkeursbeslissing en milieueffectrapport. Als de Voorkeursbeslissing is genomen is deze Verkenningsfase van het project afgerond. In een Nota van Antwoord wordt teruggekoppeld wat er met uw zienswijze is gedaan.
Daarna begint meestal de plannings-en studiefase waarin het voorkeursalternatief verder wordt uitgewerkt. Het is nu niet bekend wanneer dit start. De minister van Infrastructuur en Waterstaat legt de definitieve weg en de details van de uitvoering vast in een ontwerp-projectbesluit. Het ontwerp-projectbesluit en milieueffectrapport worden zes weken ter inzage gelegd en iedereen kan hier een zienswijzen over indienen.
Het projectbesluit wordt uiteindelijk vastgesteld door de minister, waarbij rekening wordt gehouden met de binnengekomen zienswijzen, reacties en adviezen. Ook wordt hier aangegeven hoe vorm is gegeven aan de participatie. Het projectbesluit wordt bekend gemaakt en ter inzage gelegd. U kunt tegen het projectbesluit beroep aantekenen bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.