U kunt geen zienswijze meer indienen over het voornemen om een milieueffectrapport op te stellen voor het project A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven. U had van 21 juni tot en met 1 augustus 2022 de mogelijkheid een zienswijze in te dienen.
Fasen van dit project:
De A50 is een belangrijke noord-zuid schakel in het Nederlandse snelwegennet en verbindt meerdere steden, dorpen en bedrijventerreinen met elkaar. Kenmerkend voor het traject Ewijk – Bankhoef – Paalgraven is dat 1 op de 5 voertuigen (zwaar) vrachtverkeer is. Dat is tweemaal zoveel als gemiddeld op een autosnelweg in Nederland.
Het wordt steeds drukker op de A50 tussen de knooppunten Ewijk, Bankhoef en Paalgraven. Er staan vaak files op de snelweg zelf en de aansluitende wegen. De drukte neemt de komende jaren alleen maar toe. Dat heeft economische gevolgen en zorgt ook voor meer ongevallen. Daarom zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Gelderland en Noord-Brabant een zogenoemde MIRT-verkenning gestart voor de A50 tussen de knooppunten Ewijk-Bankhoef-Paalgraven. De verkenning onderzoekt mogelijke oplossingen om de doorstroming en de verkeersveiligheid op dit deel van de A50 te verbeteren.

Notitie Reikwijdte en Detailniveau
De verkenning heeft een aantal kansrijke oplossingen opgeleverd. De Notitie Reikwijdte en Detailniveau beschrijft de kansrijke oplossingen en het beoordelingskader voor het beoordelen van deze oplossingen als alternatief in de milieueffectrapportage. De verkenningsfase wordt afgesloten met het vaststellen van een voorkeursalternatief.
Planning
Wanneer |
Wat |
Najaar 2023 |
Publicatie Nota van Antwoord op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau |
Najaar 2023 |
Zienswijzen indien op het ontwerpstructuurvisie en milieueffectrapport |
Voorjaar 2024 |
Vaststellen structuurvisie |
Nader te bepalen |
Zienswijzen indienen op het ontwerptracébesluit |
Nader te bepalen |
Beroep instellen tegen het tracébesluit |