Reageren
U had van vrijdag 30 oktober tot en met donderdag 10 december 2020 de mogelijkheid een zienswijze in te dienen over het voornemen een milieueffectrapport op te stellen voor het project A7/A8 Amsterdam-Hoorn.
Meer informatie
De bereikbaarheid in het gebied tussen Amsterdam en Hoorn staat onder druk. Uit onderzoek blijkt dat de filedruk hier na 2020 fors zal toenemen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft daarom in 2015 besloten onderzoek te doen naar maatregelen die de bereikbaarheid in het gebied tussen Hoorn en Amsterdam kunnen verbeteren. Eind 2019 is met de resultaten van dit onderzoek de structuurvisie Corridor Amsterdam-Hoorn vastgesteld. In de structuurvisie staat welke maatregelen de voorkeur hebben om verder te worden uitgewerkt.
Structuurvisie en voorkeursalternatief A7/A8
De volgende wegaanpassingen (van zuid naar noord) maken deel uit van het voorkeursalternatief in de structuurvisie Corridor Amsterdam-Hoorn en worden de komende tijd verder onderzocht en uitgewerkt:
- Het openstellen van de reserverijstroken in de Coentunnels.
- Het verbreden van de A8 naar 2x5 rijstroken tussen knooppunt Coenplein en knooppunt Zaandam.
- Het ombouwen van knooppunt Zaandam.
- Het vervangen van de spitsstrook door een volwaardige derde rijstrook tussen knooppunt Zaandam en aansluiting A7 naar Purmerend Zuid en visa versa.
- Het verbreden van de A7 naar 2x3 rijstroken tussen aansluiting 4 Purmerend Zuid en aansluiting 6 Purmerend Noord.
- Het aanleggen van spitsstroken tussen Hoorn Noord en Avenhorn.
Het afwaarderen van de A7 naar stadsweg tussen het Prins Bernhardplein en knooppunt Zaandam is inhoudelijk en organisatorisch belegd bij de gemeente Zaanstad. Het maakt daarmee geen deel uit van het project A7/A8 Amsterdam-Hoorn.
Voornemen om een milieueffectrapport op te stellen
De effecten op het milieu en de omgeving van de genoemde wegaanpassingen aan de A7 en A8 worden verder onderzocht. De Notitie Reikwijdte en Detailniveau beschrijft wat er precies moet worden onderzocht (reikwijdte) en hoe diepgaand (detailniveau) het onderzoek moet zijn. De resultaten hiervan worden opgenomen in een milieueffectrapport. Dit rapport wordt later gebruikt bij het vaststellen van een (ontwerp)tracébesluit.
Planning
{"tabBasic":{"type":"items","title":"Planning","urlProtocol":"http://","useUpdatesFilter":false,"itemType":"18","documentsDisplayType":"folders","twitterType":"username","listIcon":"icon-chat","topn":"5","orderBy":"contentPage_dateVisible ASC","showAvatar":true,"showUserName":true,"filterRetweets":false,"targetBlank":true,"personaliseItems":false,"followingOnly":false,"autoHide":false,"showOnlyFollowedUsers":false,"showOnlyFollowingUsers":false,"autoRefresh":false},"pageFilter":{"usePageFilter":true,"pages":"261976"},"layout":{"template":"list","showDescription":true,"showDescriptionInList":false,"showEventDescription":false,"showEventImage":false,"showAuthor":false,"showUpdater":false,"showMore":false,"showUserOccupation":false,"showUserExpertise":false,"showUserOrganization":false,"showUserMemo":false,"showDate":false,"showImages":true,"carouselCount":"3","carouselShowImages":true,"carouselSlideshow":false,"carouselAutoPlay":false,"carouselDelay":"4000"},"options":{"showAge":false,"showPastItems":true,"showItemsPer":"month"}}