Heeft u vragen over de participatieprocedure? Stel deze vraag dan aan ons. Dat kan op de volgende manieren:
(070) 456 96 07
info@platformparticipatie.nl
Bel mij terug
Voor inhoudelijke vragen over dit project kunt u een e-mail sturen naar regionaleluchthavens@minienw.nl.
Meer informatie over dit project is te vinden op de projectwebsite.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwerkt de persoonsgegevens die u ons verstrekt bij het indienen van uw zienswijze. Wilt u weten welke persoonsgegevens dat zijn? Bekijk dan de pagina met informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
U had van vrijdag 7 februari tot en met donderdag 20 maart 2025 de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen over het ontwerp Luchthavenbesluit Groningen Airport Eelde.
Meer informatie
In de wet Luchtvaart staat dat elke luchthaven in Nederland van nationale betekenis, zoals Groningen Airport Eelde, een luchthavenbesluit nodig heeft. Een luchthaven kan een luchthavenbesluit aanvragen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Groningen Airport Eelde heeft een visie opgesteld voor de toekomst van de luchthaven. De luchthaven wil bijvoorbeeld de openingstijden van de luchthaven verruimen, zodat ze aantrekkelijker wordt voor luchtvaartmaatschappijen. Groningen Airport Eelde heeft in 2024 een aanvraag ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
In een luchthavenbesluit staat wat er op en rondom een luchthaven wel en niet mag. Bijvoorbeeld wat de openingstijden mogen zijn. Of welke ruimtelijke ontwikkelingen in de omgeving zijn toegestaan, zoals het bouwen van flats of windmolens. Ook wijst het luchthavenbesluit een geluidcontour aan met een maximum hoeveelheid vliegtuiggeluid. De luchthaven moet zich hieraan houden.
Het indienen van een aanvraag voor een luchthavenbesluit kost tijd. Een aanvraag heeft bijvoorbeeld een financiële onderbouwing nodig, een milieueffectrapportage en een economische onderbouwing. Groningen Airport Eelde en de aandeelhouders van de luchthaven, de provincies Drenthe en Groningen, hadden tijd nodig voor het opstellen van een gezamenlijk toekomstplan. Ook moesten de aandeelhouders besluiten nemen over de financiering. Tot slot kwam Covid er tussendoor, waarbij het vliegverkeer zo goed als stil viel, wat het opstellen van de toekomstplannen heeft vertraagd.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is bevoegd gezag voor de luchthaven en geeft de vergunning af om het vliegveld te mogen gebruiken. Zo’n vergunning is een Luchthavenbesluit. Het ministerie onderzoekt of een aanvraag voor een luchthavenbesluit voldoet aan alle eisen uit de Wet Luchtvaart. Het ministerie beoordeelt de aanvraag ook, waarbij het meerdere belangen afweegt. Daarna stelt het ministerie een ontwerp Luchthavenbesluit op. Dit besluit legt het ministerie voor aan het kabinet. Als het kabinet instemt, dan ligt er een ontwerp-luchthavenbesluit. Dit gaat vervolgens de zienswijzeprocedure in en naar het parlement. Daarna volgt ook een advies van de Raad van State op het ontwerp besluit. Wanneer de regering heeft ingestemd, is het luchthavenbesluit vastgesteld.
Het ontwerp Luchthavenbesluit is conform wat de luchthaven heeft aangevraagd. Wel worden enkele eisen gesteld om rekening te houden met omwonenden. Ten opzichte van de huidige vergunning zijn onderstaande punten nieuw. Uit berekeningen blijkt dat de toekomstige geluidsdruk binnen de reeds geldende afspraken blijft. Dit komt doordat vliegtuigen de afgelopen jaren stiller zijn geworden. De gebruiksruimte geeft aan hoeveel geluid de vertrekkende en landende vliegtuigen per jaar mogen maken.
In het ontwerp Luchthavenbesluit staat onder andere:
De luchthaven krijgt vier extra handhavingspunten voor geluid. Dit geeft juridische bescherming voor bewoners, vooral waar dicht aaneengesloten woonbebouwing is. Dat was tot nu toe niet het geval.
Het luchthavenbesluit stelt grenzen aan het gebruik van de luchthaven. Zoals hoeveel er maximaal gevlogen mag worden. En hoeveel geluid is toegestaan. Ook zorgt het luchthavenbesluit voor extra maatregelen t.o.v. de huidige situatie. Zo komen er vier handhavingspunten bij en zijn er maatregelen om uitstoot te verminderen van schadelijke stoffen op de directe omgeving.
De luchthaven zelf bepaalt hoe de maximale geluidruimte wordt gebruikt. De luchthaven bepaalt welke type vliegtuigen kunnen starten en landen op de luchthaven. Met stillere vliegtuigen kan er meer gevlogen worden, en is er ruimte voor groei zonder dat de situatie voor omwonenden verslechtert. In de milieueffectrapportage kunt u daar meer over lezen. Die vindt u op de website van Groningen Airport Eelde, onder de titel M.E.R-beoordeling Adecs.
Defensie onderzoekt verschillende locaties voor het parkeren van de gevechtsvliegtuigen F35. Daarbij kijkt Defensie ook naar Groningen Airport Eelde. Defensie heeft nog geen keuze gemaakt op welke luchthaven de gevechtsvliegtuigen een plek krijgen.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.