Heeft u vragen over de participatieprocedure? Laat uw gegevens achter via onderstaande button en u wordt teruggebeld.
Bel mij terug
Voor vragen over de participatieprocedure kunt u bellen met de directie Participatie: (070) 456 96 07.
Voor inhoudelijke vragen kunt u bellen met de informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800 8002.
Meer informatie over specifieke invoergegevens en standaardgegevens of over dit project is te vinden op deze website.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwerkt de persoonsgegevens die u ons verstrekt bij het indienen van uw zienswijze. Wilt u weten welke persoonsgegevens dat zijn? Bekijk dan de pagina met informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens.
U kunt geen beroep meer instellen tegen het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht 2022. Dit was mogelijk van woensdag 24 augustus 2022 tot en met dinsdag 4 oktober 2022.
Fasen van dit project waarin u kunt reageren:
De Ring Utrecht is 'de draaischijf van Nederland'. Het verkeer dat vanuit diverse richtingen samenkomt, neemt ook op de langere termijn toe. Hierdoor ontstaan files die zorgen voor vertragingen en toenemende hinder voor de omgeving. Door verkeersstromen beter te scheiden en extra rijstroken aan te leggen, kan verkeer straks vlot en veilig doorrijden. De extra capaciteit op de A27 en A12 zorgt ook voor minder verkeer op andere wegen.
De aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht komt de verkeersveiligheid en kwaliteit van de leefomgeving ten goede. Zo hoeft het verkeer minder van rijstrook te wisselen en komt er een nieuwe, veiligere verbindingsboog van de A28 naar de A27. Er komt stiller asfalt en er komen extra, hogere of langere geluidschermen. Ook komt over de snelweg A27 bij landgoed Amelisweerd een groene overkapping die de verbinding tussen de stad en het landgoed verbetert.
Na de vaststelling van het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht 2020 (hierna: Tracébesluit 2020) is de wijze waarop stikstofneerslag op beschermde natuurgebieden (Natura 2000) wordt berekend, gewijzigd. Daarom zijn nieuwe stikstofberekeningen voor het project A27/A12 Ring Utrecht uitgevoerd. De nieuwe berekeningen gaan uit van de maximale rekenafstand van 25 kilometer, in plaats van 5 kilometer waarvan in het Tracébesluit 2020 is uitgegaan. In een passende beoordeling zijn de stikstofgevolgen opnieuw beoordeeld. Daarbij zijn nieuwe mitigerende maatregelen betrokken en is de omvang van de compenserende maatregelen geactualiseerd. Het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht 2022 (hierna: Tracébesluit 2022) legt de nieuwe mitigerende maatregelen en gewijzigde compensatieopgave vast en maakt deze onderdeel van het project.
Daarnaast bevat het Tracébesluit 2022 enkele wijzigingen in de lijst met maatregelen die worden genomen om de effecten op beschermde diersoorten te mitigeren of te compenseren. Voor een gedetailleerde weergave van de wijzigingen, kunt u de tekst van het besluit raadplegen.
Een volledige beschrijving van alle wijzigingen is te vinden in het besluit.
U kunt geen beroep meer instellen tegen het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht 2020. De uitkomst van de beroepsprocedure kunt u volgen op de website van de Raad van State.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.