U kunt geen zienswijze meer indienen over het ontwerptracébesluit en het milieueffectrapport voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Amsterdam Centraal. Dit was mogelijk van donderdag 26 maart tot en met woensdag 6 mei 2020. Dit project valt onder het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Ontwerptracébesluit
Station Amsterdam Centraal kent een groeiend aantal reizigers. Gemiddeld ontvangt Amsterdam Centraal zo’n 200.000 reizigers per dag. De cijfers laten een groei van 220.000 naar 232.000 in- en uitstappers en van 21.000 naar 22.500 overstappers per dag in 2030 zien. Voor het goederenvervoer wordt een autonome groei verwacht.
Om de aantallen reizigers te kunnen vervoeren, rijden in de toekomst meer en langere treinen. Om dit mogelijk te maken, vinden diverse aanpassingen plaats aan het station en aan de sporen:
- Verbreden en verlengen van perrons;
- Weghalen van sporen;
- Vernieuwen en verbreden Oosttunnel;
- Realiseren van extra (rol)trappen en liften;
- Realiseren van extra voorzieningen in Westtunnel;
- Realiseren van een vrije kruising ter hoogte van de Dijksgracht;
- Aanpassing ligging sporen, wissels en de seinen;
- Vervangen van de vier stalen bruggen aan de Oostertoegang;
- Spooraanpassingen ter hoogte van de Transformatorweg.
Meer informatie over het ontwerptracébesluit van dit project:
- Een video over het ontwerptracébesluit;
- Een presentatie van de onderzoeksresultaten.
Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Mail dan uw vraag, naam, adres en telefoonnummer naar phs-amsterdam@prorail.nl. Wij nemen contact met u op voor een telefonische afspraak met een van onze vakspecialisten.