Een onderdeel van het oorspronkelijke tracébesluit is het verbreden van de A1 tussen Amsterdam en Muiderberg. Hiervoor is een verlenging van de spoorbrug bij Muiderberg noodzakelijk. Dit is alleen mogelijk door middel van een staalbeton boogbrug. In het oorspronkelijke tracébesluit werd uitgegaan van een betonnen boogbrug. Naar aanleiding van deze wijziging is een nieuw Ontwerptracébesluit Schiphol - Amsterdam - Almere opgesteld.
Wijzigingen ten opzichte van het tracébesluit 2011
- De betonnen spoorbrug bij Muiderberg wordt een staal-betonnen boogbrug;
- Aanpassen van een aantal tracégrenzen in Naarden.
In het tracébesluit (2014) staat in detail welke maatregelen worden getroffen en wat de effecten hiervan zijn, bijvoorbeeld op het gebied van geluidshinder.
Wijzigingen op ontwerptracébesluit 2014
Ten opzichte van het ontwerptracébesluit (2014) is een aantal wijzigingen aangebracht. Deze wijzigingen staan beschreven in hoofdstuk 10 van de toelichting van het tracébesluit 2014. Belangrijkste wijziging:
- Extra geluidsscherm, dit heeft een positief effect op de geluidbelasting voor een groot aantal woningen;
- De wijzigingen komen tegemoet aan ingediende zienswijzen en verbeteren het tracébesluit.
Eerdere wijzigingen
De weguitbreiding van de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere is complex en daarom onderverdeeld in vijf deelprojecten. Binnen deze deelprojecten zijn wijzigingen noodzakelijk op het tracébesluit uit 2011. De wijzigingen krijgen elk vorm in een apart wijzigingsbesluit op het tracébesluit uit 2011.