Bekijk documenten
U kunt geen zienswijze meer indienen over de voorkeursbeslissing voor de A2 Deil - ’s-Hertogenbosch - Vught, zoals opgenomen in de ontwerpstructuurvisie, het milieueffectrapport en bijbehorende documenten. Dit was mogelijk van woensdag 9 juni tot en met dinsdag 20 juli 2021.
De voorkeursbeslissing wordt beschreven in de ontwerpstructuurvisie. De gevolgen voor de omgeving worden beschreven in het milieueffectrapport. Hoe de A2 er tussen knooppunt Deil en Vught fysiek uit komt te zien, is beschreven in de ontwerpnota. Voor grote aanpassingen aan Rijksinfrastructuur, zoals bij de A2 Deil-Vught, moet een Rijksstructuurvisie worden opgesteld. Hiermee wordt aangesloten bij de Wet ruimtelijke ordening (Wro, artikel 2.3), de Tracéwet en het MIRT-spelregelkader.
De ontwerpstructuurvisie legt de resultaten uit de MIRT-verkenning vast. De visie geeft een gebiedsbeschrijving, maakt de problematiek duidelijk en geeft een doorkijk naar mogelijke oplossingsrichtingen. Tot slot geeft de structuurvisie de gekozen oplossing (de voorkeursbeslissing) weer.
Bij de ontwerpstructuurvisie horen ook de deelrapporten over een breed mobiliteitspakket, de notitie ambities en kansen duurzaamheid, het verkennend onderzoek ruimtelijke kwaliteit en vormgeving, het participatieverslag en de maatschappelijke kosten-batenanalyse.
De ontwerpstructuurvisie is het eindresultaat van de MIRT-verkenning A2 Deil - ’s-Hertogenbosch - Vught. Tijdens de verkenning zijn de problemen in beeld gebracht en zijn oplossingsrichtingen onderzocht voor dit deel van de A2. Uiteindelijk is een pakket aan maatregelen samengesteld om de problemen op de A2 aan te pakken. Dit pakket aan maatregelen heet de voorkeursbeslissing en is vastgelegd in de ontwerpstructuurvisie. De belangrijkste maatregelen zijn:
Het bovenstaande maatregelenpakket is samen met lokale en regionale overheden tot stand gekomen. Ook bedrijven en bewoners uit de omgeving van de A2 zijn hierbij intensief betrokken.
In de wet is vastgelegd dat het voor bepaalde activiteiten verplicht is een milieueffetrapportage-procedure te doorlopen. Dit heeft als doel het milieu een volwaardige plaats te geven in de bestuurlijke besluitvorming. In een milieueffetrapportage-procedure worden door middel van een inhoudelijke en procesmatige aanpak de benodigde milieu-informatie geleverd en besluitvormingsprocedure gestroomlijnd. Zo wordt het milieu (woon- en leefmilieu, natuur, landschap, cultuurhistorie, et cetera) volwaardig betrokken bij de planvorming om te komen tot een ontwerpstructuurvisie en een voorkeursbeslissing.
Het mileueffectrapport bevat de uitkomsten van de milieueffectrapportage-procedure en kent diverse deelrapporten. Daarin wordt ingegaan op de effecten en op de onderwerpen duurzaamheid, bodem, gebruiksfuncties, geluid, gezondheid, landschap en cultuurhistorie, luchtkwaliteit, natuur, verkeersveiligheid, water en klimaatadaptie, externe veiligheid, hoogwaterveiligheid en rivierkunde en verkeer.
Het milieueffectrapport wordt als onderbouwing bij de ontwerpstructuurvisie gepubliceerd.
Voor het programma A2 Deil - Vught is een milieueffectrapportage-procedure doorlopen, ten behoeve van de structuurvisie. Hiervoor zijn twee redenen:
De ontwerprapportage beschrijft het wegontwerp voor de A2 (en stukjes A15 en A59). Daarnaast geeft het aan hoe het ontwerp tot stand is gekomen en legt het de gehanteerde redeneerlijnen bij het ontwerp vast. Het ontwerp is uitgewerkt op een niveau dat bij de verkenningsfase past. Op basis van dit ontwerp kan de voorkeursbeslissing genomen worden. Maar pas in de fase na de verkenning, in de planuitwerkingsfase, wordt het ontwerp tot op detailniveau uitgewerkt.
Bij de ontwerpnota horen ook nog een aantal deelrapporten. Deze zijn te vinden op deze documentenpagina onder het mapje ontwerpnota.
Van woensdag 9 juni tot en met dinsdag 20 juli 2021 zijn 251 zienswijzen ingediend over de voorkeursbeslissing voor het project A2 Deil - ’s-Hertogenbosch - Vught, zoals opgenomen in de ontwerpstructuurvisie, het milieueffectrapport en bijbehorende documenten. Van de 251 zienswijzen zijn 216 zienswijzen afkomstig van particulieren, 8 van buurt en/of bewonersorganisaties, maatschappelijke organisaties, 7 door advocaten namens een client, 6 door een adviesbureau, 3 door bedrijven, 3 uit overige categorieën en 1 uit de politiek.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.